12 February 2007

Morsdag

Jeg har mange gode minner fra morsdagen opp igjennom årene.
Tre små som romsterte på kjøkkenet , travelt opptatt med å lage kaffe og tine rundstykker slik at mor skulle få frokost på sengen. Hadde de ikke laget morsdagskort kvelden før, skulle det gjøres på morgenen. Jeg hørte iverige barnestemmer som skulle bli enig om hvem som skulle gjøre hva . Storesøster som fortalte hvordan hun mente det skulle være, en fikk bære kaffekanna en fatet med rundstykker og en brettet med koppene.
Så kom de inn på soverommet mens de sang for mor: Kjære snille mamma vi lover deg alltid å strø roser på din vei. Skulle det falle torner iblant, de vil vi plukke bort , ikke sant.

En lykkelig stund, som aldri blir glemt.

Hele familien inntok frokosten i sengen, tro det eller ei , i vannsengen. Her var det om å gjøre å sitte muse stille for i denne sengen var det bølger.
Jeg kan ikke huske at det noen gang blev sølt kaffe eller melk i sengen, dette kunne vi.

Jeg har en hel skoeske full av mor og farsdagskort. Morsomt å se på kortene hvilken alder barna hadde da de skrev . Først var det en tegning, gjerne av mor eller far og en blomst. Et kort er det fem fyrstikkmenn som skal være hele familien og masse hjerter.
Kjære mama, jej elsker deg. så er det litt mer avanserte kort som er klippet som ett hjert, eller kort med tvunnet ullgarn i som er laget som en bok hvor det også er luker som kan åpnes.

Hva med dette her:
Du er:
1 Elsket av alle som du kjenner av familie og venner.
2 Ei kjærlig og elskverdig mor.
3 Flink til å trøste.
4 Flink til å lage brød.
5 Verdigfull.
6 Fantastisk.
7 Best i hele verden.

Kortet er full av kjærlige ord og fine tegninger.

Jeg sier det bare , det er lykken å være mor. Det barna skriver og tegner mener de av hele hjertet.

Les dette: Rim om pappa.
Pappa er snill han gjør det han vil. Han jobber med glass og sier aldri dass,
men han sier jo do og kan telle til to. Pappa er en mann som ikke heier på Brann men på Rosenborg som vant og pappa forsvant uten å betale en eneste kontant.

Morsomt dikt til pappa.

Jeg synes at mors og farsdag er verdigfull dag å feire. Gode minner både for store og små.

8 comments:

Anonymous said...

nice blog

Marit og Satad said...

Kjære mamma, svigermor og bestemor!

Gratulerer så mye på etterskudd med morsdagen! Og gratulerer med egen blogg. Du er bare kjempeflink, synes vi.
Jeg skal lære barna å gå inn på bloggen, så kan de etterhvert legge igjen kommentarer.

Tenk, morsdag og farsdag er noe jeg husker veldig godt fra da jeg var liten. Det var akkurat slik du beskrev det. Jeg kan enda kjenne følelsen av å legge hele hjertet ned i morsdagskortene. Alt det fine vi tenkte om mamma, skulle stå på kortet. Og hjerter var obligatorisk.
Nå som jeg selv er mor tenker jeg ofte på hvor mange barn som ikke har gode minner fra familien sin. Tenk å ikke kunne se tilbake på barndommen som noe trygt og godt og med masse kjærlighet. Jeg vet ikke om noe annet, og det skal du og pappa ha en stor takk for.
Så igjen, mamma, gratulere med morsdagen (pakke vanker om ikke lenge)

Klem fra Marit

Victoria said...

Ja, morsdagen var en stor dag hjemme hos familien Rousing. Den tradisjonen skal jeg ta med meg når vi får barn. Da skal jeg vise Lee hvordan en ordentlig farsdag skal feires, med frokost på senga, pakker, rørende kort og sang fra resten av familien. Morsomt å lese utdrag fra noen av de hundre kortene du har i skoesken din!

Anonymous said...

Halla tante!
Utrolig morsomt at du har fått deg blog! Bra du følger med i tiden.. Kanskje jeg burde få mamma til å gjøre det samme. Håper det går bra med blogen din! Jeg lover at jeg skal lese på den hver gang jeg har anledning til en rolig stund på internett:)

Mvh. Paul

Marit og Satad said...

hheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiii

nbestemo0r æææææ ælske dæææææææ'


hilsennn annnnnnnnnnnnnnnaaaaaaa


(dette er det første Ingeborg Anna noensinne har skrevet på dataen.)

David said...

Hei tante!!
Det er saa morsomt med bloggen din, det er noe likt med stilen til deg og Vic. Veldig koselig aa lese, bidrar til hjemmlengselen!

Det er sant at du er flink til aa lage broed (jeg mener ikke at de andre tingene paa lista ikke er sant, bare at du er flink til aa lage broed)
Klem :)

Victoria said...

Nå vil vi se en oppdatering!

Victoria said...

Mamma, du har blitt TÆGGA!! Les om det på sia mi